3 oznaki uszkodzenia czujnika ciśnienia doładowania (i koszt wymiany)

Niewiele jest elementów w samochodzie, które mogą poprawić ogólną moc wyjściową bardziej niż turbosprężarka lub doładowanie.

Ale chociaż są to potężne podzespoły silnika, pojazd musi je również monitorować, aby upewnić się, że wszystko działa tak, jak powinno.

Do tego właśnie służy czujnik ciśnienia doładowania. Ale jak rozpoznać, że masz uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania i co dokładnie robi ten czujnik?

Omówimy to wszystko tutaj, zanim przejdziemy do tego, ile będzie Cię kosztować wymiana tego czujnika. Zacznijmy od objawów, na które powinieneś zwrócić uwagę, aby wiedzieć, czy czujnik ciśnienia doładowania jest uszkodzony:

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika ciśnienia doładowania jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak wolniejsze lub szybsze niż zwykle przyspieszanie.

Jeśli chcesz bliżej przyjrzeć się tym oznakom, poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego czujnika ciśnienia doładowania:

Spis treści pokaż Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia doładowania 1. Lampka kontrolna silnika 2. Zmniejszenie lub zwiększenie osiągów silnika 3. Brak lub wzrost ciśnienia doładowania Co to jest czujnik ciśnienia doładowania? Lokalizacja czujnika ciśnienia doładowania Koszt wymiany czujnika ciśnienia doładowania Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia doładowania?

Objawy uszkodzonego czujnika ciśnienia doładowania

1. Kontrolka silnika check engine

Jeśli masz uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania, zapali się kontrolka check engine. Dokładniej mówiąc, pojawi się kod P0236. Jeśli masz ten kod silnika, istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania, ale nie jest to jedyna rzecz, która może być przyczyną.

Należy jeszcze wykluczyć problem elektryczny i sprawdzić, czy nic nie dzieje się z turbosprężarką lub doładowaniem. Jeśli istnieje problem podstawowy, czujnik ciśnienia doładowania robi dokładnie to, co powinien, ostrzegając o problemie podstawowym.

2. Zmniejszona lub zwiększona wydajność silnika

Czujnik ciśnienia doładowania informuje ECM o rzeczywistej mocy turbosprężarki lub doładowania, więc jeśli nie podaje dokładnych danych, ECM dostosuje się do błędnych odczytów. Spowoduje to ogólny spadek lub wzrost osiągów silnika.

Uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania spowoduje bardziej zauważalny spadek osiągów silnika z turbodoładowaniem niż z doładowaniem, ale spadek osiągów silnika może wystąpić w obu przypadkach. Dzieje się tak dlatego, że nawet w przypadku silnika z doładowaniem, ECM nie wie, jak działa turbosprężarka, więc nie może zoptymalizować jej osiągów.

Jednak w przypadku silnika z turbodoładowaniem może on całkowicie odciąć turbosprężarkę, co spowoduje znaczny spadek osiągów silnika.

W niektórych rzadkich przypadkach może również zwiększyć ciśnienie w turbinie, co może spowodować wzrost osiągów. Może to mieć fatalne skutki dla silnika, dlatego należy jak najszybciej zająć się tym problemem.

3. Brak lub wzrost doładowania

Jak już mówiliśmy w poprzedniej części dotyczącej objawów, uszkodzony czujnik ciśnienia doładowania może powodować wzrost lub spadek osiągów silnika. Jest to spowodowane zwiększonym lub zmniejszonym ciśnieniem turbo.

Niektóre modele samochodów są wyposażone w manometr ciśnienia turbiny, na którym można odczytać aktualne ciśnienie w turbinie. Jeśli zauważysz, że ciśnienie jest niższe lub wyższe niż zwykle przy większym obciążeniu, może to być bezwzględnie spowodowane uszkodzeniem czujnika ciśnienia doładowania.

Co to jest czujnik ciśnienia doładowania?

Czujnik ciśnienia doładowania w Twoim pojeździe informuje ECM, ile doładowania wytwarza turbosprężarka lub supersprężarka. Podczas gdy ECM żąda określonej ilości doładowania, musi zmierzyć wynik tego żądania.

Do tego właśnie służy czujnik ciśnienia doładowania. Dzięki niemu sterownik ECM wie, co się dzieje, aby zoptymalizować stosunek paliwa do powietrza w celu uzyskania optymalnych osiągów. Ponadto czujnik ten chroni resztę silnika, jeśli turbosprężarka lub doładowanie przestanie działać tak, jak powinno.

Położenie czujnika ciśnienia doładowania

Czujnik ciśnienia doładowania pojazdu znajduje się zwykle na przewodach doładowania między kolektorem dolotowym a turbosprężarką. W niektórych modelach samochodów może on być również umieszczony na kolektorze dolotowym.

To miejsce umożliwia rejestrowanie ciśnienia doładowania wytwarzanego przez sprężarkę lub turbosprężarkę bez wchodzenia w drogę.

Chociaż jest to dość proste miejsce w pobliżu górnej części silnika, może być konieczne wymontowanie kilku elementów, aby uzyskać do niego dostęp. Jednak, jeśli chodzi o znalezienie i dostęp do czujnika ciśnienia doładowania, jest to jeden z łatwiejszych elementów w większości pojazdów.

Koszt wymiany czujnika ciśnienia doładowania

Średni koszt wymiany czujnika ciśnienia doładowania wynosi od 175 do 200 dolarów. Jednak koszt ten może się różnić w zależności od pojazdu, którym jeździsz i miejsca, w którym oddajesz go do naprawy. Jeśli chcesz wymienić ten czujnik samodzielnie, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy, możesz to zrobić, ale większość kosztów stanowią części, a nie robocizna.

Przeciętny czujnik ciśnienia doładowania kosztuje ponad 125 dolarów. Ale choć nie zaoszczędzisz mnóstwa pieniędzy, samodzielna wymiana czujnika ciśnienia doładowania jest zazwyczaj dość prosta. Wystarczy odłączyć akumulator, następnie odłączyć złącze elektryczne i wykręcić śrubę mocującą czujnik.

Następnie należy przykręcić nowy czujnik, podłączyć go i ponownie podłączyć akumulator! Jeśli problemem był czujnik ciśnienia doładowania, powinieneś być gotowy do pracy.

Czy można jeździć z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia doładowania?

Nigdy nie powinieneś jeździć z uszkodzonym czujnikiem ciśnienia doładowania. Bez czujnika ciśnienia doładowania, dość często ECM kieruje zbyt dużą moc do turbosprężarki, co może mieć katastrofalne skutki dla Twojego silnika.

Ignorując czujnik, którego wymiana kosztuje mniej niż 200 dolarów, można szybko spowodować szkody o wartości kilku tysięcy dolarów, a nawet doprowadzić do całkowitego zniszczenia silnika. Dzieje się tak dlatego, że zbyt wysokie ciśnienie doładowania może spowodować przegrzanie silnika, co z kolei może doprowadzić do uszkodzenia różnych elementów.

Jeśli nie masz pieniędzy na natychmiastową wymianę czujnika ciśnienia doładowania, lepiej zostawić samochód w garażu do czasu naprawy. Może to być duża niedogodność, ale nie warto ryzykować.

O serwisie

Dzielimy się wiedzą związaną z motoryzacją.

Jakich środków warto używać do pielęgnacji samochodu?
Czy chemia samochodowa jest bezpieczna?
Jakie produkty warto zakupić przed zimą?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

 

Kontakt

kontakt@50-cent.com.pl

Galeria