Mocowanie amortyzatora w samochodzie jest mniej znanym elementem, ale nadal kluczowym dla układu zawieszenia. Uszkodzenie mocowania amortyzatora w samochodzie może prowadzić do zaskakujących objawów i stwarzać niebezpieczeństwo podczas jazdy.
Przyjrzymy się umiejscowieniu mocowania amortyzatora, jego funkcji i temu, co się dzieje, gdy ulegnie uszkodzeniu. Przeanalizujemy także koszt wymiany mocowania amortyzatora. Na początek przyjrzyjmy się objawom.
Najczęstszym objawem uszkodzenia mocowania amortyzatora są dziwne dźwięki wydawane przez zawieszenie podczas jazdy, zwłaszcza gdy występują one podczas skręcania kierownicą. Podczas kontroli opon można również zauważyć nierównomierne zużycie opon. W niektórych przypadkach mogą również wystąpić problemy z kierowaniem samochodem.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego mocowania amortyzatora:
Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonego mocowania amortyzatora 1. Dziwne dźwięki 2. Nierównomierne zużycie opon 3. Zwiększone wibracje 4. Kłopoty z układem kierowniczym 5. Korozja/zużycie 6. Zwiększony ruch Położenie mocowania amortyzatora Funkcja mocowania amortyzatora Dlaczego mocowania amortyzatorów ulegają uszkodzeniu? Koszt wymiany mocowania amortyzatoraZłe mocowanie amortyzatora Objawy
1. Dziwne dźwięki
Nie chcesz słyszeć piszczących lub stukających dźwięków pochodzących z układu zawieszenia, ale to jest dokładnie to, co się dzieje, gdy mocowanie amortyzatora zużywa się. Można zauważyć, że przednie mocowania amortyzatorów wydają więcej dźwięków przy skręcaniu kierownicą.
Dźwięki te powstają, gdy dwa metalowe elementy zaczynają się o siebie ocierać lub gdy sprężyna zwojowa wyskakuje z położenia. Bez izolacji części te są podatne na hałas podczas awarii.
Jeśli podczas skręcania kierownicą słychać odgłos "brzęczenia" przedniego zawieszenia, jest to wyraźny znak, że mocowanie amortyzatora jest zużyte. Może to być również pęknięta sprężyna śrubowa, dlatego należy ją dokładnie sprawdzić.
RELATED: 7 typowych odgłosów pracy silnika samochodowego i ich znaczenie
2. Nierównomierne zużycie opon
Gdy opony zaczynają się nierównomiernie zużywać, wiele rzeczy może być nie tak. W rzeczywistości pojazd może po prostu wymagać regulacji geometrii kół.
Jest to jednak także objaw, że mocowania amortyzatorów są uszkodzone. Uszkodzone mocowanie chwieje się i nie jest w stanie utrzymać kół w prawidłowej osi, co powoduje ich nierównomierne zużycie.
3. Zwiększone drgania
Dobre mocowanie amortyzatora zawiera gumę, która zapewnia izolację. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, guma prawdopodobnie uległa zużyciu, powodując większe wibracje podczas jazdy.
Mocowania amortyzatorów są potrzebne do izolowania części metalowych. Bez tej izolacji będziesz słyszeć odgłosy, takie jak te, o których mówiliśmy wcześniej, połączone z wibracjami, które sprawią, że jazda stanie się nie do zniesienia.
4. Kłopoty z układem kierowniczym
W niektórych samochodach mocowanie amortyzatora pełni podwójną rolę - jest również elementem układu kierowniczego. Jeśli w takich samochodach dojdzie do awarii mocowania, będzie to miało wpływ na działanie układu kierowniczego.
Może to mieć wpływ na płynność jazdy i czas reakcji układu kierowniczego. Problemów z układem kierowniczym i zawieszeniem nigdy nie należy ignorować, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z obydwoma tymi problemami.
5. Korozja/zużycie
Mocowania amortyzatorów są zazwyczaj wykonane z metalu. Ze względu na tę konstrukcję, mocowania mogą ulec korozji, zwłaszcza gdy są narażone na nadmierne zużycie.
Wewnątrz mocowania znajduje się jednak guma, która służy jako izolacja. Jeżeli guma ta ulegnie zniszczeniu lub pęknięciu, konieczna będzie również wymiana mocowania. Fizyczna kontrola wykaże, czy któryś z tych problemów jest przyczyną awarii.
6. Zwiększony ruch
W normalnych warunkach mocowanie amortyzatora ma za zadanie amortyzować nierówności drogi. Ma ono za zadanie amortyzować uderzenia o wyboje i inne nierówności.
Jednak gdy mocowanie amortyzatora ulega uszkodzeniu, luzuje się i nie jest w stanie dłużej utrzymywać amortyzatorów na miejscu. Ten problem prowadzi do nadmiernego odbijania się pojazdu i dodatkowych ruchów podczas jazdy.
Położenie mocowania amortyzatora
Mocowanie amortyzatora mocuje się dokładnie tam, gdzie brzmi jego nazwa - na amortyzatorze pojazdu. Łączy ono amortyzator z samym pojazdem.
Przednie mocowania amortyzatorów mogą również zawierać płytę łożyskową lub łożysko, które działa jako sworzeń kierownicy, zapewniając podwójną pracę. Mocowania amortyzatorów zawierają gumę, która chroni przed wibracjami i hałasem.
Funkcje mocowania amortyzatora
Z jednej strony mocowanie amortyzatora jest przykręcone bezpośrednio do pojazdu, a z drugiej strony łączy się z amortyzatorem. Pomiędzy nimi znajduje się gumowy materiał izolujący.
Gdy pojazd porusza się po wybojach i nierównościach, uderzenie wywołuje siłę działającą na mocowanie. Te siły pchania i ciągnięcia są amortyzowane przez mocowanie, dzięki czemu skutki i hałas w kabinie pojazdu są ograniczone do minimum.
Amortyzatory przednie mogą również działać jako część układu kierowniczego, z dołączonym łożyskiem. Posiadanie jednego z nich po obu stronach pomaga służyć jako sworznie kierownicy, co jest niezbędne do szybszej reakcji i płynnego poruszania się.
Dlaczego mocowania amortyzatorów ulegają uszkodzeniu?
Amortyzatory powinny wytrzymać co najmniej dziesięć lat, jeśli są eksploatowane w normalnych warunkach. Jazda w terenie lub w klimacie o nadmiernej wilgotności może spowodować przedwczesne zużycie amortyzatorów. Drobne wypadki mogą również wpłynąć na działanie mocowania amortyzatora lub doprowadzić do jego wewnętrznej awarii.
Jeśli wystąpią jakiekolwiek typowe objawy, najlepiej oddać mocowania do sprawdzenia przez specjalistę. Części te mogą być również sprawdzane podczas rutynowej oceny zawieszenia.
Koszt wymiany wspornika amortyzatora
Koszt amortyzatora na rynku wtórnym wynosi zazwyczaj od 10 do 400 dolarów. Koszt ten jest wyłącznie dla części, a nie dla profesjonalnego montażu. Cena będzie zależeć od rodzaju samochodu, którym jeździsz, poziomu wydajności i ilości zakupionych części.
W przypadku wymiany mocowań amortyzatorów należy to robić parami. Prawdopodobnie przejechały one taką samą liczbę kilometrów i poruszały się w takich samych warunkach drogowych. Dlatego jeśli jedno z nich uległo zużyciu, drugie prawdopodobnie pójdzie w jego ślady. Zawsze wymieniaj lewą i prawą stronę w tym samym czasie. Wymieniając je razem, zapewniasz równomierne dopasowanie na całej osi, co gwarantuje właściwą wysokość jazdy i precyzyjne prowadzenie.