Kontrolka poślizgu - znaczenie, przyczyny (i jak ją naprawić)

Twój samochód jest wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które zapewniają bardziej kontrolowaną i przyjemną jazdę. Jednym z takich układów jest system Vehicle Dynamic Control (VDC), zaprojektowany w celu poprawy trakcji i rozdzielania momentu obrotowego na koła wtedy, gdy jest to najbardziej potrzebne. W przypadku problemów z trakcją w pojeździe, na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka poślizgu.

W tym artykule przyjrzymy się bliżej znaczeniu kontrolki poślizgu i przedstawimy kilka powodów, dla których może się ona zapalić. Omówimy także sposoby naprawy zapalonej kontrolki poślizgu.

Spis treści show Co to jest kontrolka poślizgu? Przyczyny występowania światła poślizgowego 1. Wadliwe czujniki kół 2. Uszkodzone pierścienie ABS 3. Uszkodzona jednostka sterująca ABS 4. Wadliwe przewody Rozwiązania dotyczące kontrolki poślizgu

Co to jest kontrolka poślizgu?

Lampka kontrolna poślizgu zapala się na desce rozdzielczej samochodu, gdy wystąpi problem z układem kontroli trakcji. Układ kontroli poślizgu ma na celu odzyskanie przyczepności podczas jazdy po śliskiej nawierzchni.

Czujniki są umieszczone na kołach samochodu. Czujniki te przesyłają informacje do modułu sterującego układu napędowego (PCM). Dzięki tym danym moduł PCM wie, czy pojazd traci przyczepność na danym kole. Może on automatycznie regulować moc przekazywaną z silnika do dotkniętych kół, aby zapewnić optymalną stabilność i trakcję.

Zapalenie się tej kontrolki oznacza, że układ działa zgodnie z przeznaczeniem. Podczas normalnej eksploatacji kontrolka poślizgu może zaświecić się na chwilę, aż do odzyskania przyczepności. Następnie lampka ponownie gaśnie. Jednak gdy kontrolka poślizgu zapala się i pozostaje zapalona, może to oznaczać poważniejszy problem.

Przyczyny świecenia kontrolki poślizgu

Najczęstszą przyczyną świecenia kontrolki poślizgu są uszkodzone czujniki kół lub uszkodzone pierścienie ABS. Może być ona również spowodowana przez uszkodzony moduł sterujący ABS lub wadliwe okablowanie.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn występowania kontrolki poślizgu:

1. Wadliwe czujniki kół

Czujniki kół są również znane jako czujniki ABS. Zadaniem czujnika koła jest wysyłanie danych z powrotem do PCM. Jeden czujnik znajduje się na każdym kole.

Gdy jedno z kół porusza się z inną prędkością niż pozostałe, czujnik alarmuje PCM o utracie przyczepności. Jeżeli jednak czujnik koła jest uszkodzony, może przesyłać błędne dane, powodując nieprawidłowe działanie układu kontroli trakcji. W takim przypadku na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka poślizgu, a także lampka ostrzegawcza ABS.

ZWIĄZANE: 3 Symptomy uszkodzonego czujnika prędkości obrotowej koła ABS

2. Uszkodzone pierścienie ABS

Do każdego koła dołączone są również pierścienie ABS. Powodem, dla którego czujnik koła może określić prędkość koła, jest pierścień ABS. W rzeczywistości czujniki polegają na pierścieniach, aby zmierzyć prędkość.

Gdy pierścień ABS pęknie, czujnik koła otrzyma nieprawidłową prędkość. Z tą informacją do PCM wysyłany jest błędny odczyt, co może spowodować rozregulowanie systemu trakcji. Również w tym przypadku na desce rozdzielczej może być widoczna kontrolka poślizgu połączona z kontrolką ABS.

ZWIĄZANE: 4 Symptomy uszkodzonego pierścienia ABS

3. Zły moduł sterujący ABS

Całym systemem steruje jednostka sterująca ABS. Jest ona uważana za mózg całej operacji. Ta ważna część monitoruje czujniki ABS i reaguje, sterując ciśnieniem hamowania za pomocą modulatora ABS.

Gdy moduł sterujący ABS ulegnie uszkodzeniu, zapali się kontrolka ABS i kontrolka poślizgu. Dzięki skanerowi diagnostycznemu można sprawdzić, gdzie znajduje się usterka, co umożliwia szybką naprawę.

4. Wadliwe przewody

Układ ABS zawiera wiele przewodów, z których wszystkie muszą być w optymalnym stanie, aby przesyłać sygnały tam i z powrotem. Jeżeli pomiędzy czujnikami kół a jednostką sterującą ABS znajduje się uszkodzony lub przerwany przewód, pojawi się lampka ostrzegawcza.

Czasami przewód po prostu się poluzowuje i można go łatwo ponownie podłączyć. Jednak znalezienie uszkodzonego przewodu może okazać się wyzwaniem, które wymaga nieco więcej czasu.

Rozwiązania dotyczące światła poślizgowego

Aby wyłączyć kontrolkę poślizgu, należy ustalić, gdzie jest usterka. Jeśli kontrolka zapala się i gaśnie, prawdopodobnie po prostu jedziesz po śliskiej drodze i układ działa tak, jak powinien. Jeśli jednak lampka nie gaśnie, nawet po odzyskaniu przyczepności, może to oznaczać, że wystąpił problem wymagający naprawy.

Jeśli kontrolka poślizgu jest włączona z powodu uszkodzenia czujnika koła, należy go wymienić. Średni koszt wymiany czujnika koła wynosi od 200 do 250 USD. W niektórych przypadkach można wyczyścić czujnik i zainstalować go ponownie, co pozwoli zaoszczędzić kilka dolarów.

Jeśli czujnik nie jest problemem, można jeszcze raz przyjrzeć się okablowaniu, aby upewnić się, że połączenia i integralność są nienaruszone. Jeśli okablowanie wygląda na zużyte, najlepiej je wymienić.

Jeśli trzeba wymienić moduł sterujący ABS, trzeba będzie wydać nieco więcej pieniędzy. Przeciętna wymiana modułu sterującego ABS może kosztować od 320 do 1000 USD. Jednak to nie koszty robocizny są czynnikiem podnoszącym cenę. W rzeczywistości sama część może być droga.

Najprostszym sposobem zlokalizowania problemu z kontrolą trakcji jest sprawdzenie kodów usterek za pomocą kompatybilnego skanera OBD2.

O serwisie

Dzielimy się wiedzą związaną z motoryzacją.

Jakich środków warto używać do pielęgnacji samochodu?
Czy chemia samochodowa jest bezpieczna?
Jakie produkty warto zakupić przed zimą?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

 

Kontakt

kontakt@50-cent.com.pl

Galeria