3 różne rodzaje płynów wspomagania układu kierowniczego (i jak je wymieniać)

Wspomaganie kierownicy zostało wynalezione w 1951 r., ale musiało upłynąć jeszcze wiele lat, zanim funkcja ta znalazła się w wyposażeniu każdego samochodu. Jeśli kiedykolwiek prowadziłeś samochód bez wspomagania kierownicy, wiesz, jak trudno jest go prowadzić tam, gdzie chcesz. Na szczęście dziś nie musimy się z tym borykać, o ile będziemy konserwować nasze pojazdy, stosując odpowiednie rodzaje płynów wspomagania.

Omówimy różne rodzaje płynu wspomagania układu kierowniczego, aby dowiedzieć się, jakiego rodzaju płynu potrzebujesz, oraz prześledzimy etapy jego wymiany. Dbając o jak najlepsze działanie tego układu, zapewniamy sobie płynną i łatwą jazdę.

Spis treści show Rodzaje płynów wspomagania układu kierowniczego 1. Płyn przekładniowy ATF 2. Płyn hydrauliczny na bazie syntetycznej 3. Uniwersalny płyn wspomagania układu kierowniczego Kiedy należy wymienić płyn wspomagania układu kierowniczego? Jak sprawdzić poziom płynu wspomagania układu kierowniczego? 1. Zlokalizuj zbiornik i pompę 2. Zdejmij korek 3. Dodaj więcej płynu Jak wymienić płyn wspomagania układu kierowniczego 1. Opróżnij układ 2. Dodaj świeżego płynu wspomagania układu kierowniczego 3. Odpowietrzenie układu wspomagania kierownicy Koszt wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego

Rodzaje płynów wspomagania układu kierowniczego

Najpopularniejsze rodzaje płynu wspomagania układu kierowniczego to płyn przekładniowy ATF, płyn na bazie syntetycznej i uniwersalny płyn wspomagania. Wszystkie te rodzaje płynów mają swoje własne właściwości i ważne jest, aby wybrać odpowiedni typ dla swojego samochodu.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista różnych typów płynów wspomagania układu kierowniczego:

1. Płyn przekładniowy ATF

Niektóre pojazdy są kompatybilne z płynem do automatycznych skrzyń biegów. W takich pojazdach do wspomagania układu kierowniczego można stosować płyn Dexron, Mercon, ATF+4, Typ F i inne odmiany płynu przekładniowego.

Większość pojazdów krajowych od lat 70. do połowy lat 90. korzysta z automatycznego płynu przekładniowego. Należą do nich pojazdy Forda, GM i Chryslera. Dodatkowo, wszystkie modele Volkswagena wyprodukowane w Stanach Zjednoczonych w latach 1984-1989 również używają płynu do automatycznej skrzyni biegów.

2. Płyn hydrauliczny na bazie syntetycznej

W pojazdach japońskich i europejskich obowiązują inne standardy dotyczące płynu do wspomagania układu kierowniczego, wymagające wysokowydajnego płynu na bazie syntetycznej, spełniającego normy ISO 7308 i DIN 51 524T3. Volkswagen, Volvo, Porsche, Mercedes-Benz, BMW i Audi stosują różne normy w zależności od roku, marki i modelu pojazdu.

Dodatkowo, Subaru, Toyota, Nissan, Mitsubishi i Honda mają unikalne specyfikacje dotyczące płynu wspomagania układu kierowniczego. Płyn syntetyczny ma za zadanie dobrze przepływać, nawet w niższych temperaturach, co poprawia smarowanie pompy i wydłuża żywotność układu.

3. Uniwersalny płyn do wspomagania układu kierowniczego

Istnieje również opcja uniwersalnego płynu wspomagania układu kierowniczego, który może być stosowany w wielu nowoczesnych pojazdach. Kilku producentów zaleca jednak dodawanie do tego płynu specjalnych dodatków w celu zwiększenia smarowania pompy i uszczelek lub zapewnienia ochrony przed korozją.

Aby znaleźć odpowiedni płyn do wspomagania układu kierowniczego dla danego pojazdu, należy spojrzeć na korek zbiorniczka układu wspomagania. Informacje na ten temat powinny być również podane w instrukcji obsługi samochodu.

Kiedy należy wymienić płyn wspomagania układu kierowniczego?

Ponieważ płyn wspomagania układu kierowniczego jest używany w czystym środowisku, jego żywotność jest dłuższa niż żywotność wielu innych płynów samochodowych. W rzeczywistości większość producentów nie podaje zalecanych okresów między wymianami płynu wspomagania układu kierowniczego.

Ogólną zasadą jest jednak wymiana płynu wspomagania układu kierowniczego co 50 000 mil lub 5 lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Po tym czasie płyn zaczyna się psuć i mogą pojawić się zanieczyszczenia, które mogą mieć wpływ na przekładnię kierowniczą i pompę. Ponadto wyczerpują się inhibitory korozji. W połączeniu z wysokimi temperaturami panującymi pod maską silnika, płyn może zacząć się utleniać.

Można sprawdzić w instrukcji obsługi swojego właściciela, czy producent samochodu określa częstotliwość wymiany płynu, lub postępować zgodnie z zalecanymi wskazówkami podanymi powyżej. Jeśli jednak płyn wydaje się brudny lub ciemny, należy go wymienić bez względu na to, ile czasu upłynęło od wymiany.

Podobnie jak każdy inny płyn samochodowy, płyn do wspomagania układu kierowniczego służy do smarowania. Jeśli zacznie gromadzić się w nim osad i wilgoć, nie będzie tak skuteczny. Stary płyn wspomagania układu kierowniczego może powodować hałas i awarię pompy.

Jak sprawdzić poziom płynu wspomagania układu kierowniczego

1. Zlokalizuj zbiornik i pompę

Zanim będzie można sprawdzić poziom płynu wspomagania układu kierowniczego, trzeba wiedzieć, gdzie go szukać. Pompa wspomagania układu kierowniczego zazwyczaj znajduje się po jednej stronie silnika i jest napędzana paskiem.

Z drugiej strony, zbiornik znajduje się na górze pompy. W niektórych pojazdach zbiornik jest oddalony i zamontowany na wewnętrznym błotniku, ponieważ na pompie nie ma na niego miejsca. Przed przystąpieniem do dalszych czynności należy upewnić się, że pojazd jest WYŁĄCZONY.

2. Zdjąć korek

Przed zdjęciem korka ważne jest, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia z tego obszaru. Nie chcesz, aby jakiekolwiek zanieczyszczenia dostały się do płynu, gdy korek jest zdjęty.

Ostrożnie odkręć korek zbiornika. Za pomocą dołączonego bagnetu lub korzystając z oznaczeń na zbiorniku, sprawdź poziom płynu. Może on wskazywać poziom PEŁNY lub mieć oznaczenie ADD/LOW.

W większości przypadków w samochodzie powinna znajdować się taka sama ilość płynu na przestrzeni lat. Jednak w miarę starzenia się pojazdu lub w przypadku niewielkiego wycieku płynu może dojść do obniżenia jego poziomu.

3. Dodaj więcej płynu

Jeśli poziom płynu wspomagania układu kierowniczego jest niski, należy dolać go tyle, aby osiągnął oznaczenie FULL. Płyn ten rozszerza się w miarę nagrzewania, dlatego oznaczenia mogą się różnić w zależności od tego, czy układ jest GORĄCY czy ZIMNY.

Nie należy przepełniać zbiornika płynu. W przeciwnym razie może dojść do wycieku płynu ze wspomagania układu kierowniczego, zwłaszcza gdy płyn się rozgrzeje i zabraknie miejsca w zbiorniku.

Jak wymienić płyn wspomagania układu kierowniczego

1. Opróżnij układ

Należy odłączyć wszystkie przewody od przekładni kierowniczej lub zębatki i spuścić płyn do pojemnika. Może jednak pozostać trochę uwięzionego płynu.

Aby usunąć ten płyn, należy ponownie podłączyć układ, z wyjątkiem przewodu powrotnego, i dodać niewielką ilość świeżego płynu wspomagania układu kierowniczego. Po włączeniu pojazdu pompa wypchnie stary płyn przez ten przewód. Upewnij się, że zebrałeś go do pojemnika.

Ponadto należy kręcić kierownicą, gdy pompa się obraca, aby upewnić się, że świeży płyn zastąpił stary.

2. Dodaj świeży płyn wspomagania układu kierowniczego

Ponownie podłącz przewód powrotny. Po usunięciu starego płynu można dodać do układu świeży płyn wspomagania kierownicy. Upewnij się, że w układzie stosowany jest wyłącznie płyn kompatybilny.

3. Odpowietrzenie układu wspomagania kierownicy

Dolej płynu, aż osiągnie oznaczenie FULL. Uruchom silnik samochodu i kilkakrotnie obróć kierownicę w lewo i w prawo. Jeśli poziom płynu spadnie, dolej więcej płynu.

Koszt wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego

Koszt wymiany płynu wspomagania układu kierowniczego wynosi średnio od 95 do 140 USD w przypadku oddania pojazdu do warsztatu. Można to jednak zrobić samodzielnie, ponosząc jedynie koszt nowego płynu.

Jeśli jednak nie wymieni się płynu wspomagania układu kierowniczego, może dojść do uszkodzenia pompy. Wymiana pompy wspomagania układu kierowniczego może kosztować kilkaset dolarów.

O serwisie

Dzielimy się wiedzą związaną z motoryzacją.

Jakich środków warto używać do pielęgnacji samochodu?
Czy chemia samochodowa jest bezpieczna?
Jakie produkty warto zakupić przed zimą?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

 

Kontakt

kontakt@50-cent.com.pl

Galeria