6 Objawów nieprawidłowej pracy silnika (i 7 typowych przyczyn)

Czy podejrzewasz, że w Twoim samochodzie występuje przerwa w zapłonie? Przerwanie ognia jest jednym z najczęstszych problemów w nowoczesnych silnikach gazowych.

Istnieje wiele różnych czynników, które mogą powodować nieprawidłowy zapłon, a rozwiązywanie problemów nie jest łatwe, jeśli nie wiesz, od czego zacząć.

W tym przewodniku omówimy najczęstsze objawy niewypału silnika i różne czynniki, które mogą go powodować. Zacznijmy od szybkiego zapoznania się z objawami, których należy szukać.

Najczęstsze objawy niewypału silnika to nierównomierne przyspieszanie lub nierówna praca na biegu jałowym. Inne objawy, które można zauważyć, to kontrolka "check engine" i słaba praca silnika. Można również zauważyć, że kontrolka kontrolna silnika miga podczas przerw w pracy silnika.

Są to najczęstsze objawy, ale nie wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów nieprawidłowego zapłonu silnika:

Spis treści Pokaż Objawy niewydolności silnika samochodu 1. Nierównomierne przyspieszanie 2. Nierówna praca na biegu jałowym 3. Wibracje 4. Lampka kontrolna silnika 5. Powolne przyspieszanie 6. Zmieniony dźwięk silnika 7 Najczęstsze przyczyny nieprawidłowego zapłonu silnika 1. Zepsuta cewka zapłonowa/dystrybutor, jeśli masz stary samochód 2. Zepsuta świeca zapłonowa 3. Nieszczelność uszczelki kolektora dolotowego 4. Niskie ciśnienie paliwa 5. Problem z wtryskiwaczami 6. Niska kompresja/uszkodzenia wewnątrz silnika Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna Co to jest przerwa w zapłonie?

Objawy nieprawidłowego zapłonu w silniku samochodowym

1. Nierównomierne przyspieszanie

W przypadku wystąpienia przerwania ognia można poczuć lekkie lub silne szarpnięcie silnika.

Niewypały pojawiają się często pod obciążeniem silnika, np. podczas gwałtownego przyspieszania. Najczęstszą sytuacją, w której można zauważyć niewypał, jest jazda na wysokim biegu, przy niskich obrotach i wciśniętym pedale gazu. Nierównomierne przyspieszanie jest typowym objawem nieprawidłowego zapłonu silnika.

2. Nierówna praca na biegu jałowym

Czasami silnik nie strzela również na biegu jałowym; czujniki silnika otrzymują błędne wartości, a mieszanka paliwowo-powietrzna jest niewłaściwa. Może to powodować bardzo nierówną pracę silnika na biegu jałowym, który może podskakiwać i opadać, a także wyłączać się na biegu jałowym.

Silnik samochodowy jest najbardziej wrażliwy na drobne problemy z mieszanką paliwowo-powietrzną na biegu jałowym, więc jest to prawdopodobnie jedno z pierwszych miejsc, w których można zauważyć nieprawidłowy zapłon.

3. Wibracje

Silnik samochodowy jest bardzo dobrze wyważony podczas produkcji i często ma wyważone osie oraz różne sztuczki, aby uzyskać jak najmniejsze wibracje.

Jeśli jeden lub więcej cylindrów nie zapala prawidłowo, silnik traci równowagę, co może powodować silne wibracje wewnątrz kabiny podczas przyspieszania lub na biegu jałowym.

4. Lampka kontrolna silnika

Nowoczesne samochody są wyposażone w doskonały system monitorowania wszystkich czujników samochodowych w silniku. Jeśli któryś z czujników zawiedzie lub wykryje, że coś jest nie w porządku z silnikiem, wyśle informację do jednostki sterującej silnika.

Gdy jednostka sterująca silnika otrzyma dane, zdecyduje, czy problem jest poważny, czy nie. Jeśli problem występuje kilkakrotnie, w jednostce sterującej silnika zapali się kontrolka check engine, aby powiadomić użytkownika, że coś jest nie w porządku i umożliwić naprawę.

W przypadku stwierdzenia przez ECU przerwania zapłonu bardzo często zapala się kontrolka silnika i zapisywany jest kod usterki dla cylindra, w którym wystąpił przerwanie zapłonu. Sprawdź kody usterek za pomocą skanera diagnostycznego.

5. Powolne przyspieszanie

Jak już mówiliśmy, przerwanie ognia może spowodować, że czujniki O2 otrzymają błędne informacje i wygenerują zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszankę.

Zbyt uboga lub zbyt uboga mieszanka może spowodować słabsze przyspieszenie, a nawet przejście samochodu w tryb awaryjny, który spowoduje, że pojazd nie będzie się obracał powyżej 3500 obr/min i wyłączy ciśnienie doładowania z turbosprężarki.

6. Zmieniony dźwięk silnika

Jeśli choć trochę znasz się na samochodach, prawdopodobnie zauważyłeś różnicę w brzmieniu różnych silników. Silniki V8 mają zupełnie inny dźwięk niż silniki czterocylindrowe.

Jeśli w silniku czterocylindrowym występuje przerwa w zapłonie na jednym cylindrze, może on brzmieć jak silnik trzycylindrowy. Jeśli dźwięk Twojego samochodu jest niezwykły, najprawdopodobniej dochodzi do przerwania ognia w każdym cyklu pracy silnika, który można usłyszeć.

7 najczęstszych przyczyn nieprawidłowego zapłonu silnika

Najczęstszą przyczyną przerw w zapłonie jest uszkodzona cewka zapłonowa lub świeca zapłonowa. Mogą być one również spowodowane problemami z paliwem, takimi jak uszkodzony wtryskiwacz paliwa lub niesprawna pompa paliwowa. W rzadkich przypadkach może to być również spowodowane niską kompresją silnika.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn, którą zebrałem w ciągu wielu lat pracy z samochodami. Zacznijmy od najczęstszych przyczyn:

1. Zepsuta cewka zapłonowa/dystrybutor, jeśli masz stary samochód

Najczęstszym problemem związanym z przerwami w zapłonie jest cewka zapłonowa. Niektóre samochody mają oddzielną cewkę zapłonową na każdej świecy zapłonowej, a inne mają jedną cewkę z przewodem zapłonowym do każdej świecy.

Starsze samochody mają rozdzielacz, a w niektórych przypadkach także cewkę zapłonową. Jeśli masz oddzielne świece zapłonowe, odłącz każdą cewkę, aby sprawdzić, czy któryś z cylindrów nie reaguje.

Wymień cewkę zapłonową, jeśli znajdziesz uszkodzoną lub masz zapisany kod usterki dla jednej cewki zapłonowej.

2. Złe świece zapłonowe

Drugą najczęstszą przyczyną niewypału są niesprawne świece zapłonowe. Świece zapłonowe zapalają cylindry i z czasem mogą ulec zużyciu. Świece zapłonowe są często bardzo tanie i w większości przypadków łatwe do wymiany.

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatnio wymieniałeś świece zapłonowe, prawdopodobnie nadszedł czas, aby je wymienić. Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o świecach zapłonowych, sprawdź to: Objawy uszkodzenia świec zapłonowych.

3. Nieszczelności uszczelki kolektora dolotowego

Nieszczelności w kolektorze dolotowym w pobliżu głowic cylindrów są również bardzo częste, jeśli chodzi o świece zapłonowe. Problem ten był znacznie bardziej powszechny w starszych samochodach bez stalowych uszczelek wlotu.

Jeśli więc masz starszy silnik, warto to sprawdzić. Jeśli masz nowszy samochód, prawdopodobnie warto sprawdzić, czy nie ma innych oznak nieszczelności w okolicy uszczelki kolektora dolotowego lub wlotu. Sprawdź, czy nie są uszkodzone przewody podciśnienia.

4. Niskie ciśnienie paliwa

Niskie ciśnienie paliwa może być spowodowane przez wadliwy regulator ciśnienia paliwa, uszkodzoną pompę paliwową lub zatkany filtr paliwa. Niskie ciśnienie paliwa powoduje tworzenie się ubogiej mieszanki w silniku, co skutkuje przerwami w zapłonie na wszystkich cylindrach.

W przypadku wystąpienia kodów usterek dotyczących przerw w zapłonie na wszystkich cylindrach należy sprawdzić ciśnienie paliwa. Przyczyny niskiego ciśnienia paliwa można znaleźć bardziej szczegółowo w tym artykule: Przyczyny niskiego ciśnienia paliwa

5. Problem z wtryskiwaczami

Innym problemem, który był bardziej powszechny pięć lat temu, są problemy z wtryskiwaczami. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa powoduje, że silnik nie strzela, co może być dość trudne do zdiagnozowania bez przeprowadzenia próby przepływowej.

Problemy z wtryskiwaczami nie są zbyt częste w nowszych samochodach, dlatego najpierw należy sprawdzić inne możliwe przyczyny, ale absolutnie warto to sprawdzić.

6. Niska kompresja/uszkodzenia wewnątrz silnika

Jeśli sprawdziłeś wszystko inne, istnieje duże ryzyko, że silnik ma niską kompresję lub inne uszkodzenia wewnątrz silnika.

Wadliwa regulacja paska rozrządu może również powodować niską kompresję, a w konsekwencji przerwę w zapłonie. Jeśli wiesz, że pasek rozrządu był niedawno wymieniany, powinieneś sprawdzić, czy osoba ta zainstalowała go prawidłowo.

Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna

Błędny zapłon może być także czasem spowodowany wadliwą mieszanką paliwowo-powietrzną. Wiele różnych czujników może powodować wadliwe mieszanki paliwowo-powietrznej w samochodzie, takich jak czujnik MAF, czujnik O2, czujnik temperatury płynu chłodzącego i inne.

Co to jest niewypał?

Aby dowiedzieć się, czym naprawdę jest niewypał, musimy najpierw zapoznać się z podstawami działania silnika samochodowego. Tutaj można zobaczyć, jak tłoki i wał korbowy poruszają się w cylindrze podczas pracy silnika. Tłoki są popychane w dół w wyniku eksplozji wewnątrz cylindra.

Gdy tłok jest popychany w dół, wał korbowy obraca się. Silnik pracuje w czterech etapach, dlatego ten typ silnika nazywany jest silnikiem czterosuwowym.

  1. Tłok idzie w dół, napełniając cylinder mieszanką paliwowo-powietrzną z wlotu.
  2. Tłok idzie do góry, sprężając mieszankę paliwowo-powietrzną do wysokiego ciśnienia.
  3. Zapłon ze świecy zapala mieszankę paliwowo-powietrzną, a eksplozja popycha tłok w dół i obraca wał korbowy.
  4. Tłok unosi się do góry, wypuszczając spaloną mieszankę paliwowo-powietrzną przez rurę wydechową.
  5. Powtórz proces od kroku 1

Tak działa silnik czterosuwowy, który jest montowany w prawie wszystkich nowoczesnych silnikach samochodowych.

Niewypał występuje, gdy jeden lub więcej z tych etapów jest nieprawidłowy lub nie występuje

  • Zbyt uboga lub zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna
  • Zła iskra zapłonowa / niewłaściwe wyczucie czasu iskry zapłonowej
  • Niska kompresja / Mieszanka paliwowo-powietrzna wycieka na zewnątrz
  • Zły moment wlotu/wylotu mieszanki paliwowo-powietrznej

Mając taką wiedzę, o wiele łatwiej jest znaleźć problem, który jest przyczyną przerw w zapłonie. Jak widać, teoretycznie niewiele rzeczy może powodować niewypał.

Kiedy jednak zaczniesz diagnozować swój samochód, przekonasz się, że znalezienie problemu nie zawsze jest tak proste, jak się wydaje.

O serwisie

Dzielimy się wiedzą związaną z motoryzacją.

Jakich środków warto używać do pielęgnacji samochodu?
Czy chemia samochodowa jest bezpieczna?
Jakie produkty warto zakupić przed zimą?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u nas.

 

Kontakt

kontakt@50-cent.com.pl

Galeria